Mistige cursusdag op de Loonse en Drunense duinen – Weer een bewijs dat ‘slecht weer’ fantastisch is

Ik was er hier heel de dag ervoor zodat ik naast de cursusdag ook zelf kon fotograferen. Vrijdagavond net voor echt donker zelf, zaterdagochtend in de mist met de groep. Sowieso een mooi gebied deze Loonse en Drunense duinen. Hieronder een impressie van wat je met ‘slecht weer’ toch kunt laten zien en wat foto’s van de cursisten aan het werk.

Expositie ‘In Verbinding’, theater Aan de Slinger, Houten

   
Vanaf vrijdag 20 november einde dag kun je zes van mijn werken zien in theater aan de Slinger. Eigenlijk zeven want bovenstaande staande foto is er in twee formaten waarvan een 80x120cm.

Vrijdag om 16 uur is de opening. Wil je daarbij zijn, ben je van harte uitgenodigd bij deze. Laat het snel weten want vanwege corona mogen er maar een beperkt aantal mensen bij zijn.

Kun je dan niet, kom gerust een ander keertje kijken, wie weet ben ik er ook of ik kom als het uitkomt ook even langs. De expositie is nog te zien tot 7 januari 2021.

Adres: Theater aan de Slinger, De Slinger 40, 3995 DE Houten (030 – 63 51 024). De expositie is samen met Olivia O’Keeffe.

Toevallig ontdekt en wat een herfstkleuren: Park Kwintelooijen bij Veenendaal / Rhenen

Op het mooiste herfstmoment toevallig tegengekomen omdat we voor onderhoud van onze fietsen in Veenendaal waren. De herfst spatte eraf. Mooie kleuren maar de zwartwitversies mogen er door het contrast ook zijn. De panorama laat het uitzicht vanaf de Utrechtse Heuvelrug mooi zien. Mijn favoriet toch de rechte stammen die in een lijn staan. Deze of een variant komen terug in de 2020 selectie voor de fine art collectie voor aan de muur.

‘Minder’ licht is niet hetzelfde als geen foto (Amersongese Berg)

Mooie plek waar ik eerder nog niet veel ben geweest maar nu al vier keer: De Amerongse Berg. Het licht was niet geweldig maar de uitstraling van de natuur blijft altijd weer anders. Hier gewerkt met zwartwit om dat te laten zien. Datgene wat je zelf ervaart in de natuur is niet per se afhankelijk van mooi licht. Uiteraard heeft licht grote invloed op de foto. Maar moet de altijd ‘mooi’ of ‘bijzonder’ licht zijn?

 

Posbank: Ook met minder licht zijn goede foto’s te maken

Vorige week eindelijk weer een keer op de Posbank. Het licht was niet optimaal maar toch zie ik dan gedurende ieder uur altijd wel een moment waarop het licht toch iets bijzonders doet. De wolken hielpen wel mee mee hun mooie vormen en het diffuus licht. En ik richtte me op andere zaken zoals de heide, de vormen van het landschap, bomen niet per se helemaal op de foto zetten, …

 

Een panorama in Lightroom® aan elkaar gemaakt geeft altijd een bijzonder beeld.

Hieronder nog meer moois om door te bladeren. Wat raakt jou als je in de natuur rondloopt?

Posbank ©Rob de Groot

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe selecteer je uit je vele foto’s van een shoot?

Hoe selecteer je foto’s uit die vele die je maakt? En hoe vind je ze later weer terug? Vragen die ik veel hoor. Er zijn verschillende manieren en ik leg hier ter inspiratie de mijne uit. Bedenk hierbij dat je eigen werkwijze moet passen bij het doel dat je hebt met je foto’s. Is het een opdracht, vrij werk, vakantiefoto’s, … Ook maakt het uit welke hulpmiddelen je hebt.

De manier die ik hier beschrijf pas ik toe bij het uitzoeken van foto’s voor mijn vrije werk. Ik ga er dan op uit en kom terug met flink wat foto’s. Mijn doel is dan om er die paar uit te halen die echt geschikt zijn voor gebruik in een mijn kunstuitingen, een fotoverslag, een blog of voor de website. De overige foto’s krijgen een paar kenmerken om ze gemakkelijk terug te kunnen vinden. Als hulpmiddel gebruik ik de catalogus en bewerkingsmogelijkheden van Lightroom van Adobe® (abonnement incl. Photoshop voor detailbewerkingen).

Uiteraard komt er meer kijken bij het bewerken (of beter ‘ontwikkelen’) van een foto en het overzetten naar de pc of het laten afdrukken maar hieronder de stappen van de selectie als de foto’s in Lightroom zitten. Ik maak hier gebruik van het toekennen van ‘keywords’ aan foto’s en het zetten van vlaggen, sterren en kleuren op een foto.

  1. Selecteren van de map waarin de shoot van een gebied staat (mappen krijgen altijd de naam ‘jaar-maand-dag_naam van gebied/activiteit’ dus bijv. 2020-08-03_Drents-Friese-Wold’.
  2. Basis kenmerken vastleggen in ‘keywords’ die gelden voor alle foto’s. Bijv. Bos, Drenthe, Drents-Friese Wold.
  3. Doorlopen van alle foto’s en met een vlag aangeven of een foto in aanmerking komt voor verder gebruik (even ongeacht gebruik). Een X markering geven aan echt mislukte foto’s.
  4. Selecteer alles met een vlag (de foto’s zonder vlag en met een X zie ik dan niet meer) en geef met 0 tm 5 sterren aan hoe bruikbaar/goed/geschikt een foto is.
  5. Selecteer de top door te kiezen voor alle foto’s met meer dan 2 of meer sturen. Als dit er nog teveel zijn dan 3 of meer sterren.
  6. Hieruit kies ik er in eerste instantie een tiental voor gebruik in een fotoverslag. Deze bewerk ik ook verder en geef detail keywords (bos, heide, evt. personen, …). Deze geef ik dan een kleur voor de selectie voor bijv. het fotoverslag. Zie de foto hieronder waar ik rood heb gebruikt daarvoor.
  7. Voor echte toppers gaat de bewerking verder en deze eindigen met de kleur blauw. Dit zijn kandidaten voor bijv. een kunstafdruk in beperkte oplages of andere speciale doeleinden.

Hopelijk heb je hier wat aan. Ik ben benieuwd naar jouw werkwijze. Reageer in het commentaar, ook als je vragen hebt over het inrichten van je eigen werkwijze.